Mooi he, zo'n Engelse brievenbus. Als je hem van dichtbij bekijkt, zie
je dat hij minstens 5x is overgeverfd. Zijn Nederlandse collega is in
dezelfde tijd 5x vervangen door een nieuw model. Zelf woon ik in een oud
huis. Dat heeft voor mij hetzelfde soort charme. Toen we het kochten,
hebben we er niet veel aan veranderd. Ik zorg nog altijd voor de tuin
zoals hij was toen we het huis betrokken. Wel laat ik, net als de Engelse
posterijen, elk jaar het schilderwerk nalopen. Voor mij is het fijn om
te werken met de wereld om mij heen zoals die is, en daar dan goed voor
te zorgen.
In de ICT functioneer ik ongeveer hetzelfde. Als ik op een nieuwe plek binnenkom kijk ik altijd eerst goed, en in detail, naar wat er al is. Vaak dwingt het veel respect af hoe mensen zaken hebben ingericht. So what als het in Excel is? Goed gedaan! Natuurlijk wil mijn opdrachtgever op dat moment vooral samen nadenken wat er anders moet. Maar opdrachten die ik me als succesvol herinner zijn meestal toch die plekken waar het gelukt is om te vernieuwen, zonder bestaande oplossingen geweld aan te doen.
De opdrachtgever waar ik nu het langst werk vroeg mij in 2010 om advies. Een medewerker die een maatwerkapplicatie had gebouwd in Microsoft Access, was toe aan iets anders. Wat was nu wijsheid? Ik heb geadviseerd het maatwerk in stand te houden, en na enige tijd kreeg ik zelf het onderhoud in portefeuille. Met een inzet van 4 uur per maand heb ik een jaar of 6 gezorgd voor de "oude meuk", een nieuw knopje erbij, een scherm iets anders ingedeeld. Ja, Microsoft Access was irritant. Na elke wijziging moest iedereen de applicatie verlaten. "Ben jij er al uit?" Maar het pakket deed precies wat het moest doen.
Pas na die 6 jaar hebben we een nieuwe webapplicatie gebouwd met
ongeveer dezelfde schermen, en met daaronder dezelfde database-tabellen
als voorheen. Het jarenlang zorgen voor de oude software had mij goed
geleerd hoe alles in elkaar stak. Welke onderdelen nuttig zijn en welke
konden worden losgelaten. Op het nieuwe platform hebben we meer
mogelijkheden en kan ik nog weer sneller reageren op wensen en issues.
En de applicatie, die past nog steeds naadloos op het proces dat het
bedrijf van mijn opdrachtgever uniek maakt. Wie het oude niet eert...